23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på RetailNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Markant fald i salget af øl og vin

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal, der dokumenterer et historisk fald i salget af vin i danske butikker. Grænsehandlen spiller ind, lyder det fra DSK.

Danmarks Statistik har netop offentliggjort tal, der dokumenterer et historisk fald i salget af vin i danske butikker. Salget i Danmark faldt med 17% i forhold til året før, mens salget af øl også faldt, men dog ”kun” med 6%.

Der er tale om et voldsomt og meget markant faldt i salget, men ikke af forbruget. Danmarks Statistik har ingen oplysninger om udviklingen i forbruget, lyder kritikken fra De Samvirkende Købmænd, DSK.

- Der er ingen tvivl om, at danskerne i endnu højere grad end tidligere nu også grænsehandler vin i tyske grænsehandelsbutikker, udtaler vicedirektør i DSK, Claus Bøgelund Nielsen.

Gennem flere år har salget af vin ligget stabilt med et mindre udsving på mellem 173 og 175 mio. ltr. over en 4-årig periode.

- Med et fald på 17% på kun et år, er der formentlig tale om, at forhøjelsen af vinafgiften med 55% pr. januar 2012 har udløst den berygtede ketchup-effekt i grænsehandelen med vin, lyder vurderingen fra DSK.

Afgiftsforhøjelsen medførte helt konkret prisstigninger på 4,54 kr. pr. flaske.

- Skatteministeriet bør derfor hurtigst muligt levere dokumentation til politikerne om udviklingen i grænsehandelen med vin, så danske forbrugere atter kan købe deres varer i danske butikker, lyder opfordringen fra Claus Bøgelund Nilesen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.128